تغییرات بیشتر سطح دریا با گرمتر شدن زمین

شهره صدری – محققان کشف کرده اند که افزایش دمای جهانی بدلیل گرم شدن سطح اقیانوس ها بدلیل افزایش انتشار گازهای گلخانه ای، سطح دریاها را در آینده دستخوش تغییر خواهد کرد.

تیمی از محققان دانشگاه هاوایی در دانشکده اقیانوس، علوم زمین و تکنولوژی (SOEST) اعلام کردند که افزایش دمای جهان بدلیل انتشار گازهای گلخانه ای در آینده سطح دریاها را بیشتر دستخوش تغییر خواهد کرد. تنوع سطح دریا، چرخه های جزر و مدی را تغییر میدهد و خطرات ناشی از سیل و فرسایش ساحلی را فراتر از تغییرات مرتبط با افزایش سطح دریا، افزایش خواهد میدهد.

افزایش سطح دریا با گرم شدن زمین به دو عامل اصلی اتفاق می افتد: ذوب یخ های خشکی زمین مانند یخچالهای طبیعی و لایه های یخس، گسترش دریا با گرم شدن آن که گسترش حرارتی نامیده میشود. پیش از این مشخص نبود که آیا انبساط حرارتی که با گرم شدن سرعت می یابد، بر تغییر پذیری سطح دریاها نیز تاثیر می گذارد یا خیر.

در مطالعه ای که این هفته در ارتباطات زمین و محیط زیست منتشر شد، تیم تحقیقاتی پیش بینی از تغییر سطح آب دریا در آینده را با استفاده از مدلهای جهانی آب و هوا ارزیابی کرده است. این تیم دریافته است که درحالیکه تغییرات متغیر سطح آب دریا در آینده در بسیاری از مکان ها نامشخص است، تقریبا از بین 29 مدل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته، ارزیابی ها از تمایل کلی برای افزایش تغییر فصلی به بین دوره ای خبر میدهد.

ویدلانسکی مدیر تیم تحقیقاتی گفت: در حالیکه به خوبی فهمیده شده بود که سرعت متوسط جهانی افزایش سطح دریاها با گرم شدن زمین در آینده سرعت خواهد گرفت، تا حدودی بدلیل افزایش انبساط حرارتی سطح دریاها خواهد بود که در گذشته ناشناخته بود. این انبساط حرارتی باعث تغییرات بیشتری در افزایش سطح دریاها خواهد شد.

فایبان شلوئر، محقق مرکز سطح دریاهای دانشگاه هاوایی که در این مطالعه همکاری داشت، می افزاید که ” پیرو قوانین ترمودینامیکی، تغییر پذیری سطح دریا در یک آب و هوای گرم افزایش می یاید زیرا همان تغییرات دما، بعنوان مثال مربوط به چرخه فصلی، باعث افزایش بیشتر نوسانات سطح دریا میشود”.

تیم تحقیقاتی دریافته است که در مکان هایی که تغییرات ناشی از ترمودینامیک اقیانوس و دیگر فرآیندهای تغییر پذیری آب و هوا هم تراز میشوند، بیشترین افزایش را در تغییر پذیری سطح دریاها در آینده شاهد خواهیم بود.

سیلاب های ساحلی اغلب بدلیل افزایش آرام سطح دریا و تغییرات اقیانوسی رخ میدهند. بنابراین یافته های جدید بر اهمیت نظارت و پیش بینی سطح دریا ها تاکید می کند.

منبع: ساینس دیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *