بالاخره کشتی نفتکش ژاپنی در هم شکست

شهره صدری – به گزارش رویترز، روز شنبه اعلام شد که کشتی نفتکش ژاپنی که ماه گذشته در نزدیکی جزیره موریس گرفتار شده بود، در هم شکست. به گفته بسیاری از کارشناسان حیات وحش و دریا، این بدترین فاجعه زیست محیطی رخ داده برای کشور موریس است.

سواحل جزیره موریس در میان اقیانوس آرام یکی از غنی ترین زیستگاه های دریایی است که به نفت آلوده شده است .

این کشتی در 25 ژوئیه به یک صخره مرجانی برخورد کرد و در حدود 1000 تن ماده سوختی نفتی از کشتی نشت کرد. نشت نفت به صخره های مرجانی نفوذ کرده و زندگی ماهی ها و دیگر زیستمندان دریایی را به خطر انداخته است. کمیته ملی بحران موریس اعلام کرد که وضعیت این کشتی تا بعد از ظهر شنبه بدتر میشود.

روز جمعه، ژاکلین سوزیر، رییس انجمن حفاظت دریایی موریس گفت: جمعه مقداری از نفت باقیمانده از کشتی به اقیانوس نشت کرده است. تیم عملیاتی روز شنبه برای جذب نفت در اطراف کشتی مستقر شدند.

دانشمندان می گویند هنوز تاثیر کامل این نشت آشکار نیست. این آسیب ها ممکن است برای ده ها سال موریس  و اقتصاد وابسته به جهانگردی آن را تحت تاثیر قرار دهد. بنا به اعلام کارشناسان نفت در حال حاضر به مناطق حساس زیستی دریا مانند ذخیره گاه طبیعی جزیره آگریتس، پارک دریایی Blue Bay  و یک تالاب بی نظیر ساحلی ثبت شده در سایت رامسر رسیده است. این تالاب ساحلی بدلیل تنوع گونه های مرجان و ماهی و همچنین لاک پشت سبز بسیار حائز اهمیت است.

بنا به اعلام دولت موریس، بیشتر نفت نشتی پمپاژ شده است اما هنوز 166 تن نفت در داخل کشتی وجود دارد که تیم عملیاتی در تلاش است تا آن را نیز حذف کند.

وزیر محیط زیست ژاپن، شینجیرو کوزومی نیز اعلام کرد که توکیو قصد دارد تیمی از مقامات این وزارتخانه و سایر متخصصان را برای ارزیابی خسارات اعزام کند.

منبع: رویترز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *